مشاغل خسته کننده ی ذهنی با افزایش خطر دیابت نوع 2 در زنان ارتباط دارد

26 سپتامبر 2019 - محققان گزارش دادند، که احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 برای زنانی که از نظر روانی از شغل خود خسته می شوند، 21٪ بیشتر است.

در این مطالعه، محققان فرانسوی به بررسی بیش از 73،000 زن پرداختند و سلامت زنانی را که از انجام شغل روزانه ی خود احساس خستگی ذهنی می کردند، با کسانی این احساس را نداشته و یا کمتر این احساس را داشتند، مقایسه کردند.

دکتر Guy Fagherazzi، دانشمند ارشد این پژوهش در مرکز تحقیقات اپیدمیولوژی و سلامت جمعیت در دانشگاه Paris-Saclay ، اظهار داشت: در این مطالعه بیش از 70،000 زن ، به مدت 22 سال تحت نظارت و ارزیابی قرار گرفتند، ما شاهد افزایش خطر دیابت نوع 2 مرتبط با کار خسته کننده ی ذهنی بودیم، که به عنوان نشانگری از مسئولیتهای شغلی است.

خطر ابتلا به دیابت نوع 2 برای زنان دارای مشاغل بسیار خسته کننده 21٪ بیشتر از خانمهایی بود که خستگی شغلی کمی داشتند، یا از نظر روحی دچار خستگی نمی شدند.

در این مطالعه، که از سال 1992 آغاز شد، از همه ی شرکت کنندگان زن خواسته شد که پرسشنامه های مربوط به سلامت و شغل خود را پر کنند.

یافته های این بررسی نشان داد 17.697 زن (24٪) از خستگی بسیار شدید ذهنی به دلیل شغل خود شکایت داشتند، 42198 زن (57٪) گفتند که شغل آنها سبب خستگی ذهنیشان می شود و 13.622 زن (18٪) گزارش كردند كه خستگی ذهنی آنها به سبب شغلشان، اندک است.

نتایج افزایش 21 درصدی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در بین زنانی با خستگی ذهنی ناشی از شغل نشان داد. جالب توجه اینست، که بین افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و کار خسته کننده ی ذهنی برای زنان بدون اضافه وزن(BMI کمتر از 25 کیلوگرم در مترمربع) نسبت به خانمهای دارای اضافه وزن بدون خستگی ذهنی ناشی از شغل( BMI برابر با  25کیلوگرم بر مترمربع و بیشتر) ارتباط قوی تری وجود داشت.

در خانمهای دارای اضافه وزن که از نظر شغلی دچار خستگی روانی بودند، خطر متوسطی مشاهده شد، اما به نظر نمی رسد این افزایش به اندازه کافی از نظر آماری قابل توجه و معنی دار باشد.

دکتر Fagherazzi افزود: نتایج ما حاکی از اهمیت در نظر گرفتن تأثیر متابولیکی بالقوه ی طولانی مدت ناشی از استرس کار برای زنان شاغل در یک محیط کاری پر مسئولیت و پرمشغله است.ما قصد داریم مطالعاتی را با تمرکز بر تأثیر استرس و عوامل روانشناختی بر عوارض ناشی از دیابت در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 انجام دهیم. افزایش حمایت از افراد دارای مشاغل پر مسئولیت نیز باید در مطالعات مداخله ای بررسی شود.

این یافته ها در ژورنال اروپایی غدد درون ریز(European Journal of Endocrinology) منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/sep/mentally-tiring-work-linked-to-increased-type-2-diabetes-risk-in-women-94962509.html